Write without regret by Devil Inc. at 11:09:00 AM, Wednesday, December 29, 2010
Aku tau dah banyak blog yang buat topik nie dan aku tak berminatpun nak menyertai kumpulan yang seronok berbincang tentang topik nie. Topik nie tiba-tiba je muncul dalam otak. Jadi, tanganpun laju je menaip. Spontan.

Selalu ayat yang aku dengar :

" Kamu anak nombor berapa? "
" Bongsu "
" Eh, seronoknya anak bongsu. Mesti manja kan? "

Bongsu sinonim dengan manja. Ye ke? Eh, mana ada. Kena juga pukul kalau buat salah, sama macam anak yang lain. Kena juga marah kalau buat tak betul.

Ini perspektif aku tentang jadi anak bongsu.

Kebaikan

1. Manja
- Oh, sebenarnya memang anak bongsu tu penuh dengan kemanjaan. Mana ada anak sulung dipanggil dengan panggilan " Manja ". Haha. Di rumah, aku lebih manja dengan abah. Anak abah. Semua orang tau.

2. Aku yang punya
- Yurp, sikap membolot segalanya memang menebal dalam diri anak bongsu. Semua itu aku yang punya. Hahaha. Gelak jahat :P Tak boleh tengok orang lain lebih, diapun nak juga. Eh, bukan aku. Anak bongsu lain :P

3. Berdikari
- Aku tak dimanjakan abah sepenuhnya. Kalau mahukan sesuatu, aku kena berusaha mendapatkannya sendiri. Aku jarang-jarang-jarang sangat meminta benda yang bukan-bukan daripada abah sebab aku tahu kemampuan abah di tahap mana. Jadi, aku sendiri akan berusaha mendapatkan apa yang aku nak.

Contohnya masa Tingkatan Dua. Masa tu kumpulan Backstreet Boys [ Ya, aku peminat BSB dulu. Hoh~ ] tengah popular. Sebagai peminat tegar masa tu, wajib kena ada kaset terbaru. Aku berusaha mengikat perut dari makan masa rehat semata-mata nak kumpul duit beli kaset tu. Sebulan dowh. Rasa terharu gila bila dapat beli pakai duit sendiri :')

4. Tiada paksaan melampau
- Owh, jadi anak bongsu tak ada tekanan melampau sangat. Lebih kepada - " Ikut la apa kamu nak buat "

Tak dapat markah bagus?
" Tak apa. Nantikan ada peperiksaan lain "

Tak boleh nak buat kerja?
" Tak apa. Belajar perlahan-lahan. Nanti pandai la tu "

Tak pandai mengemas?
" Tak apa. Mak, kakak ada "

Situasi aku :

Tak nak makan sayur
" Dah budak tu tak nak, jangan paksa. Biar dia makan apa dia nak "

Disebabkan tu, aku susah nak menelan sayur sekarang - cuma ada sayur-sayur tertentu je aku makan :P


Keburukan

1. Duit habis
- Owh, tak semua benda boleh dapat sesenang tu je. Akan ada alasan kamu dengar - " Abah tak ada duit. Dah habis sebab beli buku kak long kamu " (T___T)

2. Kongkongan bersifat melindungi
- Jadi anak bongsu bukan bermakna tiket kebebasan kamu. Kebanyakan benda kamu tak boleh buat - keluar suka-suka hati, tidur di rumah orang, balik lewat.

3. Kesunyian
- Tak ada orang yang lebih kecil untuk bermain dengan kamu. Macam aku, membesar tanpa ada adik beradik di sekeliling. Cuma ada aku seorang. Huhu. Disebabkan dah terbiasa berseorangan tu la, aku sekarang rasa selesa kalau cuma ada aku seorang dalam rumah. Dah terbiasa dengan kesunyian, jadi tak ada la rasa sunyi sangat. Okey, ayat dah berbelit-belit :P

4. Banyak lagi baik dari buruk
- Nie la keburukan terbesar jadi anak bongsu. Kehkehkeh :P

Ini perspektif aku.
 
0 Comments:

Post a Comment





Post a Comment