Write without regret by Devil Inc. at 11:24:00 AM, Friday, August 24, 2012
Okey, sepatutnya aku menaip tentang ini sedari hari pertama bekerja selepas raya - hari Rabu lepas tetapi dasar pemalas, memang lambat lah :P

Ya, aku sudah mula bekerja pada hari Rabu, hari keempat raya :)

Aku rasa aku tidak perlu mengambil cuti hanya semata-mata untuk duduk di rumah. Tahun ini masih beraya di sini, jadi aku memang tidak ke mana-mana dan secara tidak langsung, aku tidak memerlukan cuti. Boleh jimat cuti sedikit :D

Disebabkan aku sudah terbiasa bekerja pada hujung minggu, maka datang bekerja pada waktu-waktu begini di mana semua orang bercuti panjang tidak mendatangkan masalah untuk aku. Jujur, aku lebih suka bekerja di dalam keadaan begini. Tenang.

Di pejabat masih sunyi sebab semua orang ambil cuti panjang, sampai hujung minggu ini. Minggu depan riuh lah balik sebab semuanya sudah kembali bekerja.

Dan ini situasi yang aku ceritakan di dalam status Facebook aku :


Jumpa entah berapa orang hari ini yang asyik mengulang ayat yang sama - " Buat apa kamu dalam pejabat tu, balik saja lah, semua orang pun buat macam tu "

Aku cuma senyum saja sambil menjawab pendek - " Tak apa, namapun kerja. Kena duduk di pejabat "

Bila tak tahan disogok dengan ayat yang sama, orang terakhir yang berkata begitu mendapat jawapan begini daripada aku:

" Tak apa. Nanti kurang satu soalan nak jawab dalam kubur "

*Tiba-tiba bunyi cengkerik*

:) 


Tak apa. Nanti kurang satu soalan nak jawab dalam kubur.

Maaf lah, aku bukan lah orang alim ulamak bijak bestari untuk berhujah tentang agama. Aku juga tidak layak untuk bercakap pasal integriti, pasal segala hadis berkaitan. Aku sendiri pun masih bertatih, banyak cacat celanya.

Aku faham di waktu cuti begini, ada yang ambil kesempatan untuk mengelat. Datang hanya semata untuk ketik kad perakam waktu [ BACA : punch card ]. Tipulah kalau aku sendiri pun tidak pernah buat, itu aku mengaku lah :P

Tetapi semua itu ada hadnya. Takkan lah hendak buat sepanjang masa begitu. Kadang-kadang terfikir juga berkat atau tidak rezeki yang diterima. 

Ada orang kata - " Alah, balik saja lah. Bukannya ada orang di pejabat, tak ada kerja pun. Baik balik tengok televisyen "

Memang lah tidak ada kerja pun sebenarnya tetapi aku suka duduk di pejabat masa-masa begini. Sunyi. Nasib baik ada internet. Risau juga tidak ada sebab dalam dua hari sebelum cuti panjang, internet buat perangai satu agensi. Nasib baik elok. Kalau tidak, mati kutu juga apa yang hendak dibuat di pejabat :)

Macam pengurus lama aku pernah cakap - " Tak apa kalau tak ada kerja di pejabat. Saya faham, bukannya kita banyak kerja macam bahagian lain tapi duduk saja lah di pejabat. Nanti orang tak mengata bukan-bukan "

Yelah, kadang-kadang nakal juga. Aku pergi juga mengular tetapi masih ditulis borang kebenaran keluar untuk dijadikan bukti yang aku keluar. Aku tidak akan keluar macam begitu sahaja. Ada juga kesedaran diri.

Tetapi, sudah namanya pun kerja. Duduk sahaja lah diam-diam di pejabat.

Ada yang komen - " Alhamdulillah... rezeki berkat "

Amin Ya Rabb.

Aku tidak tahu berkat atau tidak, itu Allah punya kira-kira :)

Aku tahu ada segelintir akan sok sek sok sek berkata yang aku menunjuk-nunjuk. Lillah tidak. Ikhlas aku cakap. Macam aku ikhlas datang ke pejabat sampai ke hari ini.

Ikhlas.

Ikhlas itu subjektif. Terpulang kepada pihak yang menilai. Kalau kita rasa kita sudah habis ikhlas, belum tentu orang lain pun berfikiran yang sama.

Kadang-kadang, sengaja aku menulis status begitu sebagai peringatan untuk aku kemudian hari. Yelah, kita manusia kan, ada kalanya terlupa. Jadi, anggap sahaja status itu untuk peringatan kepada diri sendiri.

Fikir positif sahajalah ya? :)




" Dan Dialah Allah (yang disembah dan diakui kekuasaanNya) di langit dan di bumi; Dia Mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan dan Dia juga Mengetahui apa yang kamu usahakan "
[ Surah Al-An'aam : 3 ]



* Oh oh oh, minggu depan sudah mahu pergi ke bengkel kajian kes di Genting Highland (*____*)
 
0 Comments:

Post a Comment





Post a Comment