Write without regret by Devil Inc. at 5:10:00 PM, Thursday, May 16, 2013
Adalah normal kalau pagi-pagi semua orang yang bekerja tertekan dengan kad perakam waktu [ BACA : punch card ]. Lambat satu saat boleh merubah segalanya. Ha keles ayat aku. Hendak menyatakan betapa pentingnya kad diketik masuk [ BACA : punch in ] tepat pada masanya.

Ada seorang pegawai di tempat aku nie, dia masuk kerja pukul 830. Selalu bertembung dengan dia di tempat letak kenderaan pada pagi hari. Aku memang tabik spring dengan dia sebab walaupun jam menunjukkan lagi sepuluh saat sebelum pukul 830 - yang mana sepuluh saat itu adalah waktu yang mencukupi untuk berlari memecut ala-ala Usain Bolt - tetapi dia boleh slow and steady berjalan ala-ala YB kawasan sambil bermuka selamba.

Dan seperti yang dijangka, dia akan ketik pukul 831.

Oh ya, adakah aku terlupa untuk memberitahu? Ya, dalam seminggu paling kurang sehari dia akan buat macam tu.

Hendak kata jauh rumahnya, tidak juga. Lagipun sudah lebih dua puluh tahun dia berkhidmat di sini, mana mungkin tidak boleh mengagak masa dan jarak perjalanan.

Mengada lebih saja tu. Hehe. Tetapi aku memang tabik spring lah dengan dia dalam bab tenang di saat-saat genting macam itu. Huhu.

Waktu-waktu kritikal bagi orang yang bekerja adalah lima minit sebelum masuk waktu bekerja masing-masing - sama ada yang pilih waktu bekerja pukul 730, 8 atau 830. Paling kritikal kalau lagi dua tiga minit sebelum masuk waktu. Silap-silap kalau ada kucing melintas masa itu pun boleh dilanggarnya. Kalau Michael Schumacher tengok, memang boleh ternganga lah dibuatnya. Hahaha.

Kemahiran meletakkan kenderaan adalah siapa cepat dia paling depan. Kira kalau lambat, memang berderet lah ke belakang, jadi orangnya kena berkejar jauh lah. Haha.

* Pemandangan kereta berderet ini adalah biasa setiap hari bekerja :D

Sepatutnya tidak boleh meletakkan kenderaan di hadapan blok tetapi kalau sudah darurat macam ini, memang tidak boleh hendak kata apa lah kan. Hehe.

Kalau diperhatikan, orang-orang yang selalu datang tepat pada masanya memang orang-orang yang biasa. Dan err... termasuk aku. Hahahahaha.

Kami [ merujuk kepada orang-orang yang selalu datang tepat pada masa ] - selalu perhatikan orang-orang yang datang dalam sekitar waktu yang sama. Akan ada seorang dua yang datang lagi dua tiga minit sebelum waktunya, maka mereka-mereka ini lah yang akan menjadi penanda aras untuk kita. Kalau nampak dia baru sampai, kira boleh relaks lah, KIT KAT kan ada. Eh. Kira boleh relaks lah, tidak perlu tergopoh-gopoh kejar hendak ketik kad.

Ayat paling popular kalau nampak orang-orang yang macam itu :

" Eh, dia baru sampai ke? Oh sempat lagi nie "

Hahahaha :D

Kami memang selalu perhatikan si penanda-penanda aras ini lah. Kira kalau tersempak masa hendak ke pejabat pun sudah boleh relaks sebab tahu mesti sempat ketik pada waktunya.

Keji kan? :P
 
0 Comments:

Post a Comment





Post a Comment