Write without regret by Devil Inc. at 6:28:00 PM, Tuesday, October 12, 2010

Tiga puluh dua hari.

Itu hitungan hari abah pergi meninggalkan kami. Sekejap je rasanya kan? Keadaan aku? Alhamdulillah semakin pulih - dah tak macam mula-mula dulu.

Katanya seorang kawan - " Only time will heal "

Ya, hanya masa akan jadi pengubat terbaik. Ramai yang kata - lama kelamaan semua rasa tu akan semakin menghilang dan hidup akan kembali ke rutin kebiasaan. Memang, aku tak terasa sangat seperti mula-mula dulu tapi perasaan tu masih di situ. Kadang-kadang aku rasa makin teruk sejak akhir-akhir nie.

Sungguh, sekarang nie aku rasa macam ada satu lompong dalam hati. Satu ruang kosong. Satu bahagian yang sunyi - yang tak terubat walau aku berbelanja enam tujuh ribu ringgit dalam satu hari. Satu kekosongan yang aku sendiri rasa takkan ada sesiapa dapat mengisinya.

Sunyi sangat.

Sekarang, rindu aku makin menebal. Aku memang stok yang akan telefon abah setiap hari - sekurang-kurangnya sekali sehari. Boleh jatuh tahap wajib. Selalunya aku akan telefon malam - dalam pukul lapan malam. Perbualan aku selalunya tak lama, ambil masa dalam tiga hingga empat minit je. Perbualan biasa-biasa, macam bagi laporan harian kepada abah dan mak.

Kebiasaannya soalan-soalan aku :

" Abah sihat? "
" Abah dah makan? "
" Abah dah makan ubat? "
" Abah dah cucuk ubat kencing manis? "
" Hari nie makan apa? "
" Mak masak apa hari nie? "
" Tak tengok tv ke? "
" Buat apa hari nie? "

Soalan yang sama akan berulang-ulang untuk keesokan hari dan hari yang seterusnya tanpa jemu.

Kadang-kadang aku tak suka cakap dengan abah dalam telefon sebab abah suka buat lawak bodoh.

Aku : Tadi lambat sebab ada jem kat jalan
Abah : Bawa roti la sekali, dah ada jem tu

Hehe :)

Tapi setiap kali nak habis perbualan, abah takkan lupa 'cium' aku dalam telefon. Mak pun sama.

Kalau dalam pukul sembilan tengok aku tak telefon lagi [ itupun kalau aku masuk Production ke atau memang aku ada kerja ], secara autonya nama " Abah Kite " akan keluar dekat skrin aku - bertanyakan kenapa aku tak telefon.

Dan sekarang, rutin yang sama masih berterusan. Cuma yang berbeza, kurang seorang untuk bercakap, dah takde lawak-lawak bodoh.

Sungguh, aku rindukan perbualan-perbualan tu.

Aku rindukan gelak tawa abah, perbualan dia dalam telefon, suara dia :'(

Dan rindu tu makin menebal sejak akhir-akhir nie.
 
0 Comments:

Post a Comment





Post a Comment